hétfő, január 17, 2011

Megjegyzésnek indult,

mert valaki kérdezte, mi az euritmia, de aztán úgy gondoltam, hogy ha már linkelek, akkor inkább ideírom, mert hiszen nekem sem mondott semmit ez a szó, amíg a lányaink nem jártak waldorf intézményekbe.
Az euritmia egy mozgásművészet, a "látható beszéd" művészete. Vers vagy zene vizuális megjelenítése, dinamikájának (és a benne rejlő érzéseknek) a kifejezése a testünkkel pl. egyszerű, ritmikus versek segítségével, amit az iskolában az euritmia tanár mond, miközben a gyerekek közös, összehangolt mozgásra törekszenek. (amikor otthon vettem részt egy euritmia esten, akkor például Weöres Sándor verseket mondott az oktató, miközben a vers tartalmát, dinamikáját próbáltuk megjeleníteni). Fejleszti a ritmusérzéket, a térbeli tájékozódást, az iskolában feltételezi, hogy a tanulók figyelnek egymásra, a ritmusra, a szövegre. Mindezt úgy, hogy közben zongorázik valaki.
Ezen a wiki linken röviden olvasható az alapja, a testre, szellemre gyakorolt hatásai, szerintem érdemes elolvasni, mert rövid és nagyon lényegre törő. A youtube-on nagyon sok videó is van, ahol bele lehet nézni egy-egy euritmia előadásba vagy esetleg iskolai órába (szerintem ez a rövid videó például nagyon jól összefoglalja a waldorf iskolákban alkalmazott euritmiát).
Ha valakit mélyebben érdekel, részletesebb leírás a magyar euritmia honlapon található.

Az iskolában van gyógyeuritmia is, amit tanító, iskolaorvos vagy nálunk pl. antropozófus fogorvos javaslatára alkalmaznak egyes tanulóknál, vagy olyan esetekben, ha valami komolyabb lelki trauma ér valakit (pl. amiről konkrétan tudok: haláleset szűk családon belül), aminek a feldolgozásában segíthet egy szakember által meghatározott, rendszeresen, szabályosan gyakorolt mozgás-sorozat.

Hétvégén nyílt nap lesz nálunk a suliban, én olyankor mindig nézek euritmia órát, mert szeretem az összehangolt (többnyire...:) mozgást nézni, hallgatni a zongorát (és közben
a parketta csikorgását:). Ali nem érti, miért varázsol el engem ez ennyire, én meg azt nem értem, hogy a lányaimat miért nem varázsolja el az az egy-két óra hetente. (Biztos, hogy nem a tanárban van a hiba, mert mindkettőjüknek más tartja az órát:). Furcsa módon úgy tűnik, mintha az euritmia a legtöbb szülőnek tetszene, miközben egyetlen gyereknek sem...

10 megjegyzés:

Hargitaiék írta...

Nekem is Weöres Sándor jutott eszembe (Galagonya, Éj mélyből... stb) Biztos jót tesz a gyerekeknek, fejleszti a ritmusérzéket, megtanulják használni a testüket, ez később is előny lehet bármilyen sportnál, de csak úgy önmagáért is.
Gyerekkoromban én is utáltam a népitánc órákat, ami így utólag nagy hülyeség volt tőlem :)

betti írta...

Az én ovis kislányom oda van az euritmiáért (heti 15 perc nekik, de nagyon nagy a hatása). A többi ovis is szereti, de érdekes az iskolások itt sem kedvelik. Talán ez életkori sajátosság.
Örülök nagyon az új bejegyzéseknek!

idrah írta...

Nálunk is Laci az, akinek megfoghatatlan az euritmia, a hónapünnepeken már sóhajtozik, ha bevonulnak az euritmiaruhás gyerekek :-) :-)...
Enikő az óvodában imádja, bekéredzkedett gyógyeuritmiára is valahogyan azzal az indokkal, hogy az egyik kisfiú szeretné, ha ő mindig elkísérné :-D.
Ákos elsőben nagyon nem szerette, aztán másodiktól új tanárnőjük van, aki valami csoda folytán szépen lassan, fokozatosan hozza meg a gyerekek kedvét az euritmiázáshoz. Most már azt is mondhatom, hogy Ákos kimondottan szereti, bár nem a kedvence, és nem is lesz az soha szerintem...

Zsuzska írta...

Az én lányaim is szerették az oviban, engem mindig elbüvölt, és nálunk pentaton xilofonnal játszottak hozzá. Gyönyörü csilingelö hangja volt! A kis ruhájukat is szerettem nagyon. Ùgy hallottam, de persze nincs rá bizonyíték, hogy akár fogszabályzásra is jó! (Nem nevetni, nekem az óvónéni mesélte) :O)

gyöngyi írta...

Még nem láttam élőben euritmiát, de így olyan -BOCS!- fenőtt hippi dolognak tűnik, ha kisfiú lennék pl, biztosan más jobban lekötne, hisz annyi más érdekes dolog is van a Waldorfban! :D Én házat építenék, horgolnék, énekelnék. A vetés-aratás-őrlés-sütés az egyik legizgalmasabb pl, amit csináltak. Ennyi klassz dolog közül természetes, h van, ami kevésbé népszerű a gyerekek között.
Aztán lehet, h úgy vannak vele, mint Bálint (7,5 éves) unokaöcsém a chilis babbal: " Nem szeretem, nem kérek mama." Jó, de csak egy kanállal kóstoljál belőle Bálin. "Na jó. Nem ízlik, de kérek még egy kanállal." 5. szedés után: Bálint, lehetséges, hogy neked ez mégiscsak ízlik? "Nem, nem ízlik, de szedhetsz még egy kanállal mama." :D

nyagi írta...

Zsuzska,
nálunk minden évben megnézik a harmadikosok fogait. Jelen van az oszt.tanító, a gyógyeuritmia tanár és (főleg:) egy antropozófus fogorvos.
Kell sétálni, mondani egy kisebb szöveget, válaszolni egy-két kérdésre, majd egyenként végignézi a doki a gyerekek fogát.
Aztán jegyzetelnek közösen, hogy melyik csálé, merre dől, stb, meg még talán össze is vetik a testtartással és mondjuk, megállapítanak mindenféle lelki, testi problémát. Ha igen, akkor megbeszélik, mi a teendő, szerintük ekkor még egy kicsit változtatható is a fogak elhelyezkedése, de nagyobbaknál már nem.
Nekünk nincs konkrét tapasztalatunk, úgyhogy egyelőre nem hiszek benne:))

nyagi írta...

Betti, Idrah,
igen, biztos vagyok benne, hogy az ovis kislányok szeretik. Kicsit olyan balerinás is ez az ő szemükben:), Szonja is szerette az oviban.

idrah írta...

Ez a meghívó pont ma "jött" velem szembe. :-) Szívesen meghallgatnám...

Kedves Barátaink!
Figyelmetekbe szeretnénk ajánlani a 2011. január 28-án, pénteken 18.00 órakor tartandó "Fogszabályozás gyógyeuritmiával" c. nyilvános előadást.
Helye, a Pesthidegkúti Waldorf Iskola euritmiaterme lesz.
Az előadó Dr. Klaus Haupt, müncheni fogszakorvos. Várunk szülőket, tanárokat, érdeklődő fogorvosokat. Hozzátok ismerőseiteket, a téma iránt érdeklődőket. A részvételi díj a költségekhez való hozzájárulást tartalmazza, ami kb. 1000Ft.
Szeretettel várunk mindenkit,
Kmety Magdi

nyagi írta...

Valamiért nem kapok értesítést a megjegyzésekről,ezt most véletlenül vettem észre:/
A mi sulinkba is ő szokott jönni fogakat nézni:)...

Kató írta...

A nagyok már ugyebár tanulják a hangzókat is euritmiából, milyen vicces látvány, amikor az asztal fölött nyomdafestéket nem tűrő kifejezésekkel sértegetik egymást, euritmiázva... Elmondtam a tanárnőnek, hogy mit kezdjek ezzel a szituációval, azt válaszolta mosolyogva, hogy legalább gyakorolják a hangzókat.