hétfő, február 16, 2009

Boriéknál megint írás-epocha van, már nem nyomtatott nagybetűkkel írnak, de még nem is kötik össze a betűket, viszont már nem "szabadon" írják, hanem vonalakat húznak maguknak, amikre figyelniük kell. Az előző írás epocha többek között azzal telt, hogy gyurmázták az abc-t (kisbetűket), majd sorban kirakták, hogy jól lássák, érezzék térben az egymáshoz való viszonyukat: melyik nyúlik fel, le stb.
Ami nekem nagyon tetszik, hogy úgy tanulnak írni, hogy közben várják a tavaszt és figyelik, hogyan bújik elő (egyelőre sehogy. egész nap esett a hó, fújt a szél), és a beszélgetéseken elhangzott mondatok kerülnek a füzetbe.
Ezt most rajzolta a tavaszváró írásfüzete első lapjára:

Kaptak egy mesekönyvet is, amiből olvasnak. Borinak szerintem ez picit nehezen megy (vagy csak azért tűnik úgy, mert egyébként magyarul nagyon szépen olvas), de nem csoda, hiszen egyáltalán nem ért minden szót, így persze, hogy nem olyan egyszerű... de így legalább nem szóképeket lát, hanem betűket.
Amiben bizonytalan vagyok, hogy vajon kell-e neki magyar helyesírást tanulnia vagy sem, mert majd úgyis jön magától az olvasással. Néha irogat, pl. mesét rajzol és írja rövid tőmondatokban hozzá a történetet én pedig attól tartok, egy-egy szó rögzülhet rosszul, vagy nincs ilyen? Remélem, nincs.

Az egyetlen dolog, amivel nem vagyok megelégedve az iskolában, az a furulya-tanulás. Szonjáék ma kapták meg először a furulyákat, Boriék kb 2 dallamot tudnak rajta eljátszani, ő abból is inkább csak egyet, a többieket nem tudhatom, csak azt, hogy többet nem is gyakoroltak. Persze azért minden nap hazahozza és általában elő is veszi, a gyakorlás kb két és fél percig tart.

15 megjegyzés:

eniko írta...

Izgalmas lehet tavaszt várva írni tanulni! Nagyon szép a Bori füzete, jó az a tarka vonalhúzási módszer. A lányommal (akit most tanítgatok írni-olvasni magyarul) majd mi is kipróbáljuk.
Ami a helyesírást illeti, nekem az a véleményem, hogy egyrészt hagyni kell, hogy magától bontakozzon ki a Bori fogalamzás- és írásképessége, de azért figyelni kellene, hogy a visszatérő hibákat finoman, szinte észrevétlenül ki lehessenek javítani. Szerintem van olyan, hogy rossz berögzülés, persze azokon is javítani lehet.
Szép estét! :)

idrah írta...

Szia Ági!
Nálunk is írás-epocha van, nemsokára én is írok róla egy posztot :-). Egyébként még a vonalak színe is olyan, mint nálatok :-). A téma viszont bibliai.
Bori nagyon-nagyon szépen ír!!! Ez még a viaszkrétákkal írt szöveg, vagy már színesceruzára váltottak ők is?

Furulya: Hát ez az én szomorúságom is... És még segíteni sem tudok. Sőt azt sem tudom elképzelni, hogy lehet egy hangszeren úgy játszani, hogy valaki szemben áll veled, és le kell utánoznod az ujjmozdulatait... Mindenesetre Ákosnak sem nagyon megy. Pedig igyekszik is, szeretné is, meg nagyon kívánkozik zeneiskolába is (csellózni akar :-)), de egyenlőre tanácstalanok vagyunk, hogy mi legyen...

tilia írta...

gyönyörűen ír!
Szerintem ne aggódj a helyesírás miatt. Tapasztalataim szerint (tanár, stb.) a rendszeres olvasás tökéletesen fejleszti a helyesírást. Van, hogy nem egyből, vagyis vannak hibák, de egy idő múlva ezek maguktól tűnnek el. (Nálunk pl. nekem sose volt problémám, a kisebbik öcsém, aki szintén sokat olvasott és olvas, eleinte borzalmasan írt, de 1-2 év alatt magától helyreállt. Máshogy nem is ment volna, iszonyú lusta volt a gyerek :-) ) Ráadásul az így szerzett helyesírás készségszinten épül be, sokkal stabilabb, mint a gyakorlásos. Olyan ez, mint a beszédtanulás - itt is az utánzás adja a biztosabb eredményt.
Mi még egyet játszottunk a húgommal (tényleg játszottuk, senki nem kényszerített): voltak mesék, könyvek, amiket annyira szerettünk, hogy néha másoltunk belőlük (és rajzoltunk hozzá). De mondom, fontos, hogy erre soha senki nem kényszerített, magunktól voltunk ilyen lököttek, nyilván ezt nem lehet erőltetni, "ráparancsolni" senkire. Viszont ettől aztán tényleg elmúltak a helyesírási betegségek :-)

Hargitaiék írta...

Sterintem az olvasás nagyon sokat segít a helyesírás kialakulásában. Ha az ember elégszer látja leírva az adott szót, akkor egyszerűen "érzi" hogy valami nem stimmel, ha helytelenül írják (a hibásan írt szavakat én is betűzgetni szoktam, mert szókép alapján nem tudom elolvasni :))
A visszatérő hibákat szerintem ki kell javítani, és nem árt néhány szabályt megtanulni (nyilván nem akkor, amikor még csak tanul olvasni, hanem később), így legalább tudja, mi miért van. Ha a gyerek érdeklődő, ennek még örül is

Hargitaiék írta...

A furulya oktatásának pontos menetére nem emlékszem (elég régen volt) de a régi énekkönyvemben voltak fogástáblázatok, vagyis rajzok a furulyáról, amin fekete pöttyök jelölték a befogott lyukakat. A tanítást pedig az alapoknál kezdték, vagyis először csak egy hanggal voltak ritmusgyakorlatok, aztán jöttek a két hangra íródott "Zsip-zsúp, kenderzsúp" bonyolultságú dallamok. Itthon lehet kapni a Béres féle Furulyaiskola c. könyvet, ajánlom figyelmetekbe (kezdetnek elég az első kötet, mert a három rész összesen nyolc év anyagát tartalmazza) Nemrég kezdtük el bűvölgetni, és már egész jól megy az "A part alatt", ami Szabolcs kedvence :)

kat írta...

Gyönyörűen ír, nagyon szép a füzete.

Dani remekül furulyázik, viszont az írása katasztrófális....

nyagi írta...

Nagyon köszönöm a megerősítéseket! helyesírás-ügyben megnyugodtam:)

Idrah,
azt hittem, Ákosék is jól furulyáznak. Lehet, hogy Magyarországon jobban tanítják? Ott mindenkitől azt hallom, hogy jól megy. Talán más a módszer.

Kat,
nálatok is úgy tanulnak a gyerekek, hogy csak az osztálytanítót utánozzák?

Mellesleg egyszer voltam náluk nyílt napon, láttam, hogy nagyon hosszan, gondosan, versikékkel tornáztatják az ujjaikat furulyázás előtt, azt hihettem volna, hogy a legalaposabban, jól átgondolva, megtervezve csinálják.

Mi is (a csajok is) szerettek volna pl. zeneiskolába járni, de horror ára van, az iskola mellett azt már nem tudnánk kifizetni, azonkívül nem is igazán akarnám/tudnám őket bevinni egy-egy délután a városba. Marad a remény.

Attila,
ha akár Ali,akár én tudnánk furulyázni, bizony furulyáznánk itthon Borival... Majd Húsvétra bejelentkezik hozzátok egy baráti továbbképzésre. Mellesleg azért is szeretném én nagyon ezt a furulyám, mert én bánom, hogy nekem minden hangszer kimaradt az életemből és nem jó ilyen hülyének lenni a zenéhez:)

Indianyó írta...

Igen, félévre már több dalt is jó lenne és szépen lenne jó játszani a pentaton furulyán (nem az időkövetelmény miatt, hanem, emrt addigra már naponta nagyon sokat játszanak rajta és egyszerre több dalt is). Nem kell hozzá furulyaiskola, sőt, ugye mi waldorfiában nem használunk táblázatokat a furulyatanításnál, elég szokott lenni az utánzás. Még a másodikos gyermek si utánoz, sőt negyediktől a C-furulyát is utánzással tanulják. Az a kérdés, hgoy a főoktatáson és a zeneórán mennyit furulyáznak. PErsze otthon is jó lenne gyakorolni - nem a gyakorlás, hanem az öröm kedvéért.. Például furulyázhatnának a lányok egy mese alatt is, csak úgy, improvizálva, vagy egy mesét-rajzolást-festést-kézműves tevékenységet - étkezést bevezetendő is.

Ági biztatlak, kérd kölcsön naponta néhány percre azt a furulyát és egy kicsit "skálázz" rajta. Az maga a tündérmuzsika. Gyógyító, meditatív. Először is meg kell tanulni, hogy ezt a furulyát másként fújjuk, nem erőből, belsőből. Másodszor pedig az ujjaknak is meg kell találniuk a megfelelő helyet. Ha már biztonsággal fogod és tudsz finoman, puhán belefújni, élvezni fogod már az alap pentaton-hangsor megszólaltatását is. Utána jöhetnek az egyszerű dallamok - a "Rossz a Jézus kiscsizmája" például egy nagyon klassz gyakorlás lenne egy felnőtt számára ;-)

A Gajdos-féle waldorfos daloskönyben nagyon sok pentaton dal található, megvan neked? (Az ember énekel) Német, angol, afrikai és egyéb népek dala is van benne szép számmal, lehet, hgoy találnál sok oylat is, amiket Bori és Szonja énekel az iskolában.

Ami pedig az írás és rajz feltett képeit illeti, már többször akartam mondani, mennyire gyönyörűség nézegetni őket! Ilyenkor mindig arra gondolok, hol vannak az én rajzaim ezektől :-DDD Nagy kincsként őrzünk az Angyaltól egy bizonyos formarajzot ;-)))

Ölellek

Indi

idrah írta...

Ági,
igen, nálunk sem megy :-(. És zeneileg mi sem vagyunk sehol sajnos, valószínűleg éppen ezért szeretnénk mi is annyira, hogy a gyerekeinknél másként legyen... Persze nagyon kellenének az itthoni együtt zenélések is (ahogy írta Indi, az öröm kedvéért legfőképpen). A zeneiskolai díjakról meg ne is beszéljünk, mert tényleg horror, és nem is értem, hogy a három-négy gyerekes családok a suli díja (ez is horror...) mellett még hogy tudják maguknak megengedni...

Hargitaiék írta...

Várunk benneteket egy kis furulyaoktatásra (is) Húsvétkor :)(meg egy kis mangalica sonkára)
Addig is egy kis fizika: minél több lyukat fogsz be (felülről indulva), annál mélyebb a hang (hosszabb az állóhullám) Ezt a tényt a lyukakkal és a hangsorral összekötve meg is van, melyik hangot hogyan kell fogni, innen már gyerekjáték az egész:) Nekünk (ének-zene tagozaton) már elsőben kezdték tanítani a furulyát, de csak harmadik osztálytól kellett valamilyen egyéb hangszerre "specializálódni", szóval a lányok még egyáltalán nincsenek elkésve a zenetanulással. Furulyázni egyébként az eltelt 30 év alatt teljesen elfelejtettem, csak az újratanulás megy gyorsabban

kat írta...

Igen, nálunk is utánzással tanulnak, szerintem mindenhol.
Sári lányom, aki elsős, már kb. egy tucat dalt el tud játszani, a másodikas Dani jóval többet. Itthon mi sem gyakorolunk velük, ők saját maguk fújják gyakran és örömmel:) Sőt, próbálgatják a hangokat, kísérletezgetnek, és többször sikerült már olyan dalt elfurulyázniuk, amit az iskolában nem tanultak.
A mi sulinkban mondjuk mindennap furulyáznak a gyerekek, nem tudom, nálatok hogy van.

nyagi írta...

Kat,
látod, nálunk az elsősöknek a héten került először furulya a kezükbe, na de majd megtanulják ők is:).
Egyébként én úgy tudtam, hogy pentaton furulya csak elsőben és másodikban van.

Idrah,
bizony én sem értem, tényleg egy vagyont fizetünk az iskolában (egyszer már írtam, hogy itt semmi állami támogatás nincs. de mégis vannak ötgyerekes családok is, akik fizetnek zeneiskolát:)
Erre nem válaszoltam: nég nem kaptak klasszikus ceruzákat, csak viaszceruzát.

Indi,
az úgy volt ám, hogy ezt a lapot találtam tehát nem készültünk rá, csak gyorsan szerettem volna küldeni, utólag megtudtam, hogy azért, mert pont aznap kellett mmegérkeznie, amikor érkezett:)

Tímea írta...

Szia Ági! Borcsáéknál is írás epoha van, ők most a folyóírást tanulják. Engem aggaszt egy kicsit, hogy úgy látom gondot okoz neki a három szint elkülönítése, a felsőket egész kicsire csinálja (k,l) az alsóba meg gyakran becsúszik a középső, de Tibi épp most volt szülői esten és az osztálytanító szerint ez (még) nem baj. A furulya továbbra is nagyon jól megy neki, sőt most van egy hely a zenetanárnőnél, így márciustól járhat hegedülni. Nagyon boldog! Általában csak 3.-tól járnak zeneiskolába, de úgy ítélték meg, hogy neki menni fog. Azt csak "halkan" írom ide, hogy ezért nekünk nem kell külön fizetni, benne van a tandíjban, a hangszert is az iskolától kapják. Nemrég készültek el a tetőtérben a hangszigetelt hangszeres gyakorlótermek (egy német w.-alapítvány támogatásával). Nagyon izgatottan várjuk, hogyan fog menni neki a furulya után.

Indianyó írta...

Ági

Aza bizonyos rajz a legszebb, ami csak jöhetett, köszönönjük és bizony, a legjobbkor talált el hozzánk :-)

A waldorfos dalokról írottakra válaszolj, kérlek, ha nincs meg a könyv, és szeretnél, akkor beszerzem neked, szerintem bárhová vezet is majd az élet, jó szolgálatot tesz - más ország más waldorf iskolájában is :-)

ölellek

I.

nyagi írta...

Timi,
nem hinném, hogy ez baj lehet, de nálunk ez a gyurma szerintem nagyon jó ötlet, nem tudom, nálatok volt-e ilyen. Bori olyan ügyesen rakosgatta egymás mellé a kis gyurmabetűket és olyan jól tudja, hogy pl. az "f" a legnagyobb, mert mindenfelé nyújtózkodik, tudja, mik nyúlnak felfelé, mik lefelé. Lehet, hogy ez Borcsának is sokat segítene, mert jól kézzelfogható.
Nagyon ügyes, hogy már hegedülni is fog. Tudod, Bori valamelyik nap azt mondta vacsoránál, hogy szerinte Frau W. elvesztette a furulyáját, azért nem szoktak sosem játszani rajta:)...