kedd, január 27, 2009

Ma voltunk kontrollon Julival a kórházban és hazafelé megálltunk egy bio szupermarketnél. A múlt hétvégén jártunk ott öko mosogatószert, mosóport, szappant vásárolni, most zöldségekért mentünk és nagyon megörültem, mert észrevettem, hogy a pénztár mögött nem csak kávédaráló van, hanem egy ilyen házi malom is, mint gyerekkoromban a kávé- és mákdaráló a boltokban. Közösségi használatú kézimalmot még soha sehol nem láttam:). Már nagyon régóta szeretné(n)k egyet (nem pont ilyet, amit Írisz Pinokkinónak nevez (:-), hanem egy fiókosat néztünk magunknak) meg egy kézi pelyhesítőt is, Karácsonyra majdnem meg is vettük, még a pénz is megvolt rá, de végül lebeszéltük magunkat, mert
  1. kicsi a konyhánk, alig férünk el.
  2. valami miatt hihetetlen párás a lakás, ami nem jó sem egy ilyen malomnak (csak a vizes ablak előtti pulton lenne neki hely), sem arra, hogy gabonákat tároljunk.
  3. úgy gondoltuk, hogy ha már lenne malmunk, akkor kellene egy kamra, ahol nagyobb mennyiségben tarthatnánk a megőrlendő magvakat, mert annak semmi értelme, hogy nejlonba csomagolt búzát, rozsot, akármit kilónként vegyünk, majd áram segítségével előállítsuk azt a teljes lisztet, amit meg amúgy szintén kilónként, sokkal környezetbarátabb papírcsomagolásban veszünk meg. A malom lényege pont az lenne számunkra, hogy ne kelljen annyit boltba járnunk, ne vásároljunk annyi csomagolóanyagot, hanem itthon elő tudjuk állítani a friss lisztet, ami gazdagabb, finomabb és a gyerekek látják a majdnem teljes folyamatot a búzától a kenyérig (azért majdnem, mert a vetés-aratás-cséplés nem fér bele az életünkbe:).
  4. Amióta Ausztriában lakunk, annyira finom és annyira változatos kenyereket eszünk, hogy sokkal kevesebbet sütünk, mint Szőregen.
  5. Végül azt sem tudjuk, meddig maradunk itt, a nyáron lehet (valószínű), hogy majd el kell költöznünk. Hátha majd lesznek még ideálisabbak a feltételek (Szőregen ideális lenne, de ott meg nem lenne rá pénzünk;).
Így lemondtuk róla és most kiderült, hogy azért még lehet friss lisztünk, persze csak hébe-hóba, nem járunk oda minden nap. Gyorsan őröltünk is magunknak egy kiló biobúzát, mindjárt sütök belőle kenyeret. A búza amúgy olcsóbb volt, mintha egy kiló teljes őrlésű biolisztet vettünk volna...

A másik nagy felfedezés (ebből is látszik, mennyire nem járok soha a városban): ma először láttam olyan FUND BOX-ot az utcán, amiről akkor írtam, amikor meglettek az irataim. Minden kerületben van, akármit találsz, csak behajítod egy ilyen dobozba, ahonnan a "talált tárgyak osztályára":) végül pedig a jogos tulajdonoshoz kerül. Valószínűleg a jogosítványom is így talált haza.

9 megjegyzés:

Névtelen írta...

Bocsánat, de nem a malomhoz szeretnék hozzászólni, én igyekszem nem is vágyni ilyen elérhetetlen árú dolgok után, hanem épp beleolvastam a konyhátokba és olvastam a nyers reszelt céklasalitokat. Én minden héten szinte készítek télen az alábbi kiegészítéssel: teszek hozzá még egy szintén nyersen reszelt zellert, durvára vágott diót, megfázós időkben egy apróra vágott lilahagymát és egy nagyon kevés olívaolajat. Most épp búzacsírát is kevertem hozzá. Javallom eme kiegészítőkkel!
Arra szerintetek mikor kaptok választ, hogy mi lesz veletek a nyár után? puszijaink:ancsa és a többi gyönyörűség

nyagi írta...

Ancsa, Ali abban maradt a főnökével, hogy az iskola végéig marad. Utána? nem tudjuk. Bori egyik barátnőjének az anyukája adott neki egy email címet, hogy a szintén biológus ismerősüknél érdeklődjön, hátha tud valami lehetőséget, hogy maradhatnánk, szóval még ilyesmi sem kizárt, hogy egy teljesen új úton indul el, de még Franciaország is lehet. Haza nem szeretnénk egyelőre, anyagi okokból.
Egyébként meg kell mondanom, hogy itt nem annyiba kerülnek a bio zöldségek, mint Szegeden, sőt. A malomra azért lett volna pénzünk, mert Ali decemberben kapott plusz fizetést persze, otthon nekünk se ez lett volna a legfontosabb beruházási tervünk.

idrah írta...

Ági, pont eszembe jutottál tegnap, mikor bemondták az itteni hírekben, hogy egy hölgy leadott egy irattárcát/pénztárcát, amiben 1000 euró volt... Nem semmi. Ez még errefelé is hírértékkel bír :-o.

Ez a közmalom nagyon jópofa!!! Nekünk itthon kézi malmunk van (Kornkraft Toscana), ami kisebb mennyiségnél jó, de ha nagyobb kenyeret sütök, akkor már elő sem veszem, mert elég sok idő. Úgyhogy én is vágyakozom egy elektromosra, de még ebay-en, használtan is elég borsos az áruk. Ami még megoldás lenne, az egy ún. Getreide-Abo. Havonta meg kell venni 24 hónapon át 10 kg biogabonát, és kapsz ajándékba egy 400 eurós malmot. Még nem mertünk belevágni, pedig egész jól hangzik...

Lívi írta...

Ha jól tudom, Pesten is őrölnek gabonát, már nem emlékszem pontosan: vagy a Naprában, vagy a Holdboltban. Nekünk mindkettő nagyon messze van, úgyhogy még én sem próbáltam. Majd számoljatok be, milyen volt ebből a búzából a kenyér! :-) (Ja, és jó a profilképed :-)

Hargitaiék írta...

A vetésről lemaradtatok, de ha minden jól megy, aratás lesz nyáron (igaz, kombájnnal). Egy kicsit le is kaszálhatok belőle a lányok kedvéért, akkor akár markot szedhetnek, és csépelhetnek is :)

nyagi írta...

Idrah,
elolvastam ezt a "getreide abo"-t, szerintem nagyon jól hangzik, de 24 honap az olyan hosszú idő, meg gondolom, csak Németországban van. Én is sokat gondolkoztam a kézi malom, de pont így gondoltam, hogy sok idő lehet egy kenyérnyi liszt letekerése:)

Lívi,
a kenyér nagyon finom, nem esküszöm rá, hogy a frissen őrölt búza miatt, kellene ma sütnöm egy ugyanilyet bolti teljes búzából, hogy lássuk a különbséget (ha van:D). Egyelőre én túlságosan lelkes és elfogult vagyok:), olyan embert kellene kérdezni, aki rendszeresen használ malmot.

Attila,
köszönjük a lehetőséget, gondoltuk, hogy rád számíthatunk:)

Névtelen írta...

hát itt a bioboltban leörölik neked a búzát, 25 centért. én kamut-ot vettem, már rég ki akartam próbálni.. van egy tuti "blitzbrot" receptem, ami alapján nem kell a kenyeret keleszteni, csak az élesztövel összekeverni, meg citromlével (vagy ecettel) s 1 óra alatt megsül a hideg sütöben. már rég el akartam küldeni neked ezt a receptet Nyergöce. érdekel?? mi a szomszéd anyukával felváltva sütünk egymásnak, mert 1 kenyérért kár a sütöt beindítani....

úgy néz ki márciusban jönnék talán.. de Mia nélkül...
puszi Hamburgból. mutter

nyagi írta...

Mutter, akkor ott 25 centtel drágább:)
A kenyér receptet nagyon szeretném, légyszi küldd el, akkor azt sütök legközelebb.
Márciusban várunk, majd szólj, hogy mikor!! puszi.

alerts írta...

city5688
den777
dark775
room522
door444