péntek, január 16, 2009

Boriéknál számtan epocha van, most éppen szoroznak. A múlt héten kalapácsot kellett vinniük az iskolába és ezt csinálták:

Ali waldorf- laptopnak hívja:). Minden számhoz tartozik egy szín. Eddig a táblán csak 3 szín van: narancssárga - 2, kék - 3, piros - 4. Mondják a szorzótáblát és a megfelelő színt a megfelelő számhoz tartozó szögre tekerik. Íme a 3 többszörösei (30-ig de egyébként sosem tízig mondják, mindig 12-ig):

A házi feladat pl. ma ez: le kell írni a számokat, ehhez kapnak papírcsíkokat, amiket össze kell ragasztaniuk (egy nagy "kígyó"lesz belőle) és a 3 többszöröseit kékkel kell kiemelni. Mellesleg onnan tudom, hogy mi a házi, hogy az egyik barátnőjének az anyukája felhívott megkérdezni, mert a kislánya nem figyelt. Ez már előfordult néhányszor és ilyenkor mindig nagyon örülök, hogy Bori megbízható hírforrás - számomra ez azt jelenti, hogy nincsenek problémái a némettel.
Pár napja iskola után egy osztálytársához mentek, Szonja is, ő is, mi csak este mentünk értük. Az anyuka mondta, hogy amikor legutóbb ott volt Bori, akkor is nagyon jót játszottak, de a hangját nem nagyon hallotta (tavaly is többször meghívták), most viszont nagyon sokat beszélt ő is, Szonja is (többek között elmesélte, hogy született Juli).

A másik, amit Boriról írni akartam: november óta használnak viaszceruzákat, előtte csak krétával írtak (minden új számnál jön az új szín). Valamelyik ceruzája eltört, mert leesett és rálépett, mondta, hogy kell újat vennie. Ali adott neki 3 eurót, hogy iskolából hazafelé jövet menjen be a papírboltba és vegyen magának. Jó, lehet, hogy nem nagy dolog, de én annak érzem mert örülök, hogy ilyen önálló (ráadásul németül) mert ő inkább csendes, visszahúzódó, viszont mostanában naponta ámulok el az önállóságán és azon, hogy egyre talpraesettebb. Hazajött és mondta, hogy 80 centet kellett fizetnie, adott két 50-est és így most maradt 2 euro és 20 cent:).

13 megjegyzés:

Lívi írta...

Én ezt a W-laptopot nem értem :-( Hogy működik ez?

nyagi írta...

A w.iskolában nagyon fontosak a képek. A gyerekek a színeken, formákon keresztül nagyon jól megjegyeznek dolgokat, illetve azokhoz tudják kötni azt, amit tanulnak. Megjegyzi pl. hogy a 4-es többszörösei a narancssárga színű ötágú csillag és máris tudja mondani, hogy 4, 8, 12, 16 stb mert látja maga előtt a laptopot:).
Nem bemagolják, hogy 1*4 az 4, 2*4 stb, hiszen a szorzással is pont úgy van, mint minden mással: nem kész tényeket kapnak, hanem lehetőséget arra, hogy megtapasztalják és ők mondják ki: minden negyedik szögre kell tekerni, ha a négy többszöröseit keresik és látják, hogy azok mindig 2,4,6,8,0-ra végződhetnek. és így minden számmal.
Tehát csak megtanulnak a számok között négyesével, hetesével stb ugrálni és közben már meg is tanulták a szorzótáblát.
Aztán szoktak labdákat dobálni és aki kapja a labdát, az mondja az adott szám soron következő többszörösét.
Mi is ugyanúgy tudjuk a szorzótáblát, ahogy ők fogják tudni, csak más irányból közelítik meg és nekem ez nagyon tetszik.

Lívi írta...

Köszönöm a részletes választ! Így már azt hiszem, értem. Tehát pl. a 3-as szorzótáblánál a 21-nél teszi az 1-re, igaz?

ritarozi írta...

A nemwaldorfos Dani fiamnak nagyon tetszik ez a "laptop".

Nyagi, virtuális ölelést küldök a blogomban.

Névtelen írta...

Ági!

Tetszik nagyon a w. laptop. Emlékszem talán középiskolában vizsgálgattuk az ilyen jellegű összefüggéseket (fakultáción). Mennyivel jobb lett volna, ha hasonlóan találkozunk mi is kisiskolásként a szorzótáblával.
Vérzik a szívem, hogy miért nincs Fehérváron waldorf iskola.

Bori milyen nagylány, szerintem is nagydolog, pozitív példa a tesókank is :-)
antalandi

nyagi írta...

Lívi, igen, ez valóban nem volt egyértelmű. Szombaton nyílt nap volt a suliban és nagyon tetszett, ahogy szoroznak a másodikosok. A füzetbe is az adott színekkel az adott formákat rajzolják le és írják mellé az adott műveletet is.

Rozál, köszi. éreztem:)

Andi, majd ha újra tanítasz matekot, akkor talán így is csinálhatod:)

nyagi írta...

ja, még azt akartam elmondani, hogy vicces, hogy ilyenekre jönnek rá, hogy a 2 és a 8 ugyanaz a forma csak más irányból indul a hatszög. Ugyanúgy a 3 és a 7, vagy a 4 és a 6 is ugyanaz a csillag csak más irányból...

Kiddy írta...

Micsoda ötlet! Ez elképesztő... Mi annak idején táblázatokat rajzolgattunk a füzetbe vonalzóval, bahh...
Egyre jobban tetszik nekem ez a "waldorfosdi", bár aktuális kb. 10 év múlva lesz, ha lesz... =D

Lele írta...

Idráh-tól kerültem ide.A fiamék is az iskolába most a szorzást gyakorolják.Megmondanád,kérlek szépen,a következöszámok színét is
85töl 9ig).A fiammal eggyütt elszeretném készíteni a "laptoppot".

Lele írta...

A 8as egy félresikerült ( jel.

nyagi írta...

Szia Lele,
a színek így voltak, bár gondolom, nagy jelentősége nincs:
2 - narancssárga
3 - kék
4 - piros
5 - zöld
6 - rózsaszín
7 - sárga
8 - narancsos piros (tégla?)
9 - lila
A füzetükbe is mindig rajzoltak egy kört, bele a "csillagot" az adott színnel és persze mindig az adott színnel leírták a szorzótáblát is a füzetbe.
Szerintem nagyon jól sikerült megjegyeznie így, hogy kötötte valamihez és nem csak a levegőben lógtak a számok...
Jó barkácsolást és sok siker(élmény)t hozzá:)

Lele írta...

Köszi szépen!Majd jelentkezem amint mi is kipróbáltuk.

Lele írta...

Kész lett a miénk is,kicsit irka-kirkás,de 21 hó´s ikrek segítettek be a bátyuknak.