szombat, március 08, 2008

Ma először mostam mosódióval. 250 g "dióhéj" volt 3,95 € (kb egy ezres, mert én mindig mindent átszámolok...), ami a leírás szerint 50 mosásra elég. Ez nagyon csábítóan hangzik, arról nem is beszélve, hogy nagyon jó azzal a tudattal mosni, hogy nem vegyszereket használok hozzá (öblítőt soha nem használtam eddig sem, de ilyen-olyan folyékony mosószereket igen). Az első mosás egy normális "sötét" ruhaadag volt, a ruhák puhák voltak, de nem tudtam objektíven megítélni a mosás hatékonyságát. Ezután kimostam egy gyapjú kispárnát, aminek van egy párja is, azt nem mostam vele, így utána jól össze tudtam őket hasonlítani. Az eredmény lenyűgöző (és őszintén bevallom, meglepő) volt, erre nem számítottam: gyönyörű tiszta lett (az öblítéshez tettem pár csepp levendulaolajat az öblítőtartályba), az illata fantasztikus, tiszta gyapjú. Holnap kimosom a másik kispárnát is:-).
Mostánában több anyuka is kérdezte tőlem, hogyan tisztítsa a bekoszolódott (bekrémezett, összesarazott, zsírkrétás...) rongybabát. Ezután mindenkinek a mosódiót fogom ajánlani. Létezik poralakban és folyékony mosószerként is, ehhez a héjhoz pedig jár egy kis zsákocska, így egyszerűbb a gépbe tenni és mosás után egyszerűen csak a komposztba.
Többek között ezen a magyar nyelvű oldalon lehet róla olvasni, hátha más is kedvet kap hozzá, bár biztos vagyok benne, hogy már nagyon sokan használják:)

25 megjegyzés:

Tímea írta...

Szia Ági!
Mi régóta használjuk a mosódiót, színeshez tényleg fantasztikus, (mi 1 éve vettünk 1 kg-t, és nemrég fogyott el), de a fehér ruhák nagyon beszürkültek tőle, pedig tettem hozzá Almawin öko fehérítő sót. Ezért egy idő óta az Almawin folyékony öko mosószerét használjuk, mi is egy-két csepp levendula illóolajat szoktunk tenni mellé. A héjból 6 felet szoktam tenni a zsákocskába, és öblítés előtt kihalászom a ruhák közül. Mostanában egy mosóhálóba szoktam betenni a kis pamutzsákot, mert nagyon nehezen találtam meg. Általában kétszer használok egy adagot, a színes ruhákat 40 fokon szoktam mosni. Gyapjút még nem próbáltam mosni vele, de mint írod ahhoz is nagyon jó.

Nyerges Ágnes írta...

szia Timi,
miért veszed ki az öblítés előtt a diót? azt olvastam, hogy gyapjú és selyem tisztítására kifejezetten jó a dió és nekem tényleg nagyon tetszett is:)
Ági

idrah írta...

Szia Ági!

Én is mosódióval mosok, fehér ruhákat is, én nem tapasztaltam a Tímea által írt szürkülést. Igaz, én teszek a mosóportartóba két evőkanálnyi öko fehérítőt. Így a kettő együtt (plusz levendula) tökéletes. Ha nincs levendulaolaj itthon, akkor öblítéshez ecetet használok. Egyáltalán nem ecetszagúak a ruhák tőle, és mellesleg a mosógépnek is nagyon jót tesz. És környezetbarát mivolta is fontos!!!! :-)
Valahol olvastam, de még nem próbáltam ki, hogy a fehér ruhák mosásánál lehet egy csomag sütőport a mosószertartóba tenni fehérítőszer gyanánt...
Én öblítésnél sem veszem ki a zsákocskát!

Nyerges Ágnes írta...

nahát, gondoltam én, hogy rajtam kívül már mindenki ismeri és használja ezt a zöld lehetőséget. persze, jobb később, mint soha:)
Ugyanazt a zsákot használjátok fehér és sötét mosáshoz?
(Az ecetes öblítést már én is próbáltam mosószoda után és tényleg semmi ecetszag)

Tímea írta...

Én azért veszem ki, mert azt gondolom, hogy ne maradjon a ruhában mosóanyag, még akkor sem, ha növényi. Még az elején kipróbáltam kézi mosáshoz és "szappanos" maradt a ruha öblítés nélkül. Ehhez hozzá tartozik az is, hogy kis családunk nagyon érzékeny bőrű. Az ecetet én is szeretném, de az én páromat nagyon zavarja, állítólag mosás, száradás után is érzi az ecetszagot. Már nagyon várom, hogy végre a nap szárítsa a ruhákat!

Hargitaiék írta...

Szappanfűvel (Saponaria officinalis) nem helyettesíthető? Abban is van szaponin. Egyébként a mosószappan is remek mosószer, különösen folteltávolításra (meg levéltetűre permetszerként :))

Nyerges Ágnes írta...

És miért lenne jobb a szappanfű, mint a szappanfa (Sapindus mucorossi) termése?

idrah írta...

Tímea!
Nagyon jó és érzékeny szaglása lehet a párodnak :-))))). Én ha nagyon szaglászok és odakoncentrálok sem tudom felfedezni az ecetszagot a ruhákon. (Kb. 1 dl 20%-ost teszek a gépbe)

Hargitaiék írta...

Mert az nálunk is van, nem kell a trópusokról importálni :) Amúgy nem tudom, működne-e, csak azt, hogy ugyanúgy szaponin van benne (de lehet, hogy nem olyan töménységben, vagy nem lehet kivonni belőle)

Nyerges Ágnes írta...

igen, ez jó indok:) de biztos nem ennyire "konyhakész", mint a dió, amit nem kell feldolgozni.

Hargitaiék írta...

Nálunk vajon megteremne ez a fa? Hely van bőven a telken, és akkor a szállítási környezetterhelést is megspórolnánk :)
A magyar linken találtam leírást a kinyerésről (mosogatószer előállítás) lehet, hogy eljátszadozom vadgesztenyével (abban is van szaponin)

Nyerges Ágnes írta...

:)))
igen, Alival már vártunk is tőled valami hasonló tervet, húsvétkor pontosítunk. Most épp házi használatra malmot tervezünk beszerezni, kéne hozzá valami tuti búza-lelőhely:)

Hargitaiék írta...

Egyelőre húsvéti sonkával tudok szolgálni, vetve pedig egy (magyar) hold rozs van, aratás után pohánka követi, ezzel kell beérnetek :) Van még szabadtartásos mangalica hurka-kolbász is, a szalonna és disznósajt füstölése ma intéződik a szokásos szatymazi füstölőben.
Kézi malmot én is láttam, de iszonyatos áron. Valószínűleg kézi darálóval fogom kiváltani, bár az vas, és nem köves (bár amilyen kézi malmot láttam abban a "kő" korund, ami nem túl bizalomgerjesztő)

indianyo írta...

Ágnes :) Mindig örülökm ha valaki megmutathja, környezettudatosnak lenni nem drágább és nem bonyolultabb és micsoda öröm a tisztaságszag vegyszerek nélkül :)

Vadgesztenye jó ötlet, kézmosásra már használtam, egyelőre nem tudtam magam rávenni annyi gesztenyereszelésre, hgoy moshassak is vele - no meg fontosabb tevékenységekre kell a gesztenye a gyermeknek hihi.

Én a hajamat is mosódióval mosom (bár eredeti élőhelyén alig használatos már, ahol még ismerik, ott erre is használják, sőt az ajurvédikus samponoknak is alapanyaga)

Mindjárt írok neked emailt születésnapi lovacskaszállítás ügyében.

Hargitaiék írta...

A gesztenyét kipróbáljuk, hátha összejön egy öko-mosószer-biznisz :)
A gabonaellátást meg megoldhatjuk a magyar-szovjet timföldegyezmény mintájára: én adom a gabonát, ti feldolgozzátok, és egy részét visszaadjátok (csak titokban ne vonjátok ki a titánt belőle, mint az oroszok) :)

Névtelen írta...

Ancsa vagyok ismét!
és ti mégis milyen mosódiót használtok és mennyit???
Kipróbálásra ugyanis kaptam nemrég egy kicsi vászonzacskócskát, abban úgy hat-hét héjdarab van, de a következő "élményem" volt vele. A babaruhák ugye nem fekete koszosak, azok olyan kellemesen szürkésfehérek lettek, ahol azonban folt is volt, meggy és sütőtök, azt nemhogy ki sem mosta, hanem még a környéken lévő ruhákra át is ragasztotta a foltokat, így jóval több foltos ruhát szedtem ki a gépből, mint amennyit beletettem. Nekem is jó volna ekcémás kicsi Bálintomnak vegyszermentesen mosni, most biológiailag lebomló egyszerű szappant használok sajtreszelve, de ugyan mondjatok már valami okosat mosódió ügyben, mi lehetett a gond! Köszi!

Nyerges Ágnes írta...

Ancsa, kedves. nekem nincs sok tapasztalatom vele kapcsolatban, de lehetett (volna) hozzá venni fehérítő sót, itt is írta Timi, hogy neki is szürkültek a fehérek a csak diótól. Én színeseket mosok vele, de remélem, kapsz valakitől tanácsot. Fehéreket én is: reszelt mosószappan vagy mosószóda + ecet. Szerintem olcsó volt a fehérítő. Szívesen viszek húsvétkor, ha gondold. Azt hiszem 400 g került másfél euróba (ami nincs 400 Ft), 30 foknál már jó, de 50 az optimális, rajta volt, hogy jó olyan foltokra, mint fű, gyümölcs, tea és 100%-ban lebomlik.

Nyerges Ágnes írta...

Indi,
a sampont én is olvastam:) Te Indiában kezdtél el vele mosni?
(((ugye megkaptad a levelem? visszajött egy automatikus üzenet, hogy nem olvasod a leveleidet)))

Hargitaiék írta...

A bio fehérítő miből van?

Hargitaiék írta...

A reszelt szappan mennyire vált be?
(bocs, hogy mondatonként szólok hozzá, kicsit szétszórt vagyok :))
Kézzel sokat mostam szappannal, de mosógépben még nem próbáltam. Öblítéssel kimegy a maradék? Kell mellé vízlágyító? (a kemény vízben Ca-szappanok keletkezhetnek, ami nem oldódik jól vízben)

Nyerges Ágnes írta...

Attila, öblítéshez ecet. vizlágyító passz de szerintem érdemes mosószódával mosni (kifejezetten olcsó, mi itt egy kilót vettünk egy euróért (0.99)), és az, ha jól tudom, vízlágyító hatású, foltokat előtte kicsit mosószappannal lehet kezelni. Egyébként azt hiszem, már az is jó, ha az ember fele szóda/fele mosóport használ, már akkor is tesz valamit a környezetért. de ehhez te sokkal jobban értesz, remélem, nem mondtam hülyeségeket:D
Fehérítőt (még) nem vettem, így nem tudom, hogy mi volt benne, de majd megnézem! Sőt, szerintem ki is próbálom és elmesélem.

Nyerges Ágnes írta...

nem hiszem, hogy nagyon informatív, de itt a fehérítő linkje
http://www.sawannaturprodukte.com/zusatz.html#bleichmittel

Hargitaiék írta...

Utánakerestem: nátrium-perkarbonát
http://en.wikipedia.org/wiki/Sodium_percarbonate
Ez környezetbarátabb, mint a perborát (ami a bór miatt káros lehet a növényekre)
Gyakorlatilag peroxid keletkezik belőle (ezt nevezik a reklámban "aktív oxigénnek") a folyamat végére nátrium-karbonát és víz lesz a végtermék (meg tiszta ruha)
Amellett, hogy környezetbarát, valószínűleg olcsóbb is, mint ha kímélő Chlorox-ot venne az ember (annak is ez lehet a hatóanyaga, csak ott a marketinget, meg a kísérőanyagot és a csomagolást is meg kell fizetni)
Valószínűleg kipróbáljuk, kösz az ötletet!

Hargitaiék írta...

Na, a hatásotokra tegnap ecetet használtunk az öblítéshez. Semmi szaga nincs a ruháknak (se ecet, se mosószer) Köszi a tippet! Szerintem hamarosan rendelünk perkarbonátot és szódát is :)

Névtelen írta...

Kedves beszelgetok

Engem most osszel ay iygat nagyon, hogzan tudnek vadgesztenyevel mosni
Annak is a helyaval kell, vagy az egesz gesztenyevel? Ki tud rola valamit Email cimem fejer_gy@freemail.hu
Elore is koszonom.
Eljen az indiai kultura 1989 ota jogazom, 1992 ota laktovegetarius vagyok nagyon erdekelnek az egyszeru kornyezetbarat megoldasok

Fejer Gyongyi Premprakash